آیکون چیست و چه اهمیتی دارد؟

آیکون چیست و چه اهمیتی دارد؟

آیکون چیست و چه اهمیتی دارد؟

آیکون واهمیت آن،آیکون واهمیت آن  هر برنامه بیان بصری ایده، هدف و محتوای اصلی آن برنامه است و از این جهت در ایجاد ارتباط و جذب مخاطب نقش مهمی دارد.و حتی تاثیر واهمیت بسزایی برای افراد میانسال و بیسواد  می گذارد  آیکون برنامه باید بتواند چکیده‌ای از کارکرد و مفهوم برنامه را در قالب تصویری و در زمانی کوتاه بیان کند. باعصراطلاعات همراه باشید.
آیکون واهمیت آن عموماً نخستین برخورد مخاطب با یک برنامه از طریق دیدن آیکون آن در بازار پیش می‌آید؛ بنابراین آیکونی که از اصول طراحی پیروی کرده باشد شانس بیشتری در جذب مخاطب خواهد داشت. علاوه‌بر این آیکون واهمیت آن در هر برنامه می‌بایست آیکونی به خاطر ماندنی و خاص داشته باشد تا در مراجعات بعدی، مخاطب به سرعت آن را از میان تعداد زیاد آیکون‌ها در بازار تشخیص دهد. در ادامه نکاتی آورده شده‌اند که با رعایت آن‌ها می‌توانید آیکون مناسبی برای برنامه‌تان طراحی کنید.

ایده نو

آیکون واهمیت آن ،اگر در طراحی آیکون برنامه‌تان از ایده‌ای جدید استفاده کنید به مراتب شانس دیده‌شدن برنامهٔ شما توسط مخاطب، در میان لیستی از برنامه‌ها با محتوای مشابه بیش‌تر خواهد بود. استفاده از تصاویر تکراری و طرح‌هایی که در کوتاه‌ترین مدت به ذهن عده بسیاری می‌رسد باعث گم شدن آیکون برنامه در میان انبوهی از آیکون‌های یکنواخت و یک شکل خواهد شد.
با صرف وقت و ایده‌پردازی، و سپردن طراحی آیکون به فرد متخصص می‌توانید آیکون‌های پخته‌تر و زیباتری به‌دست آورید. برای مثال اگر تعدادی برنامه با موضوع آشپزی تصاویری کلیشه‌ای و تکراری از غذاهای مختلف و عناصر مرتبط با آشپزی را در آیکون خود داشته باشند، هیچ یک برتری‌ای درجذب مخاطب درنگاه نخست ندارند؛ در مقابل استفاده از طرح‌هایی که با نگاهی نو به همان تصاویر و عناصر خلق شده‌اند، می‌تواند به سرعت توجه مخاطب را به خود جلب کند.

آیکون چیست و چه اهمیتی دارد؟

فراموش نکنید آیکون برنامه معرف برند شماست و برنامه‌ای که دارای آیکون سالم، زیبا و جذاب باشد به صورت ناخودآگاه در ذهن مخاطب ثبت می‌شود. در صورتی که محتوای برنامه نیز از کیفیت مناسب برخوردار باشد، مخاطب در آینده برای نصب برنامه‌های دیگر شما نیز اشتیاق داشته و به نام توسعه‌دهندگی شما اعتماد خواهد داشت.

سادگی

سعی کنید در طراحی آیکون از عنصر خلاصه شده‌ای که از ایده اصلی برنامه الهام گرفته استفاده کنید؛ به این طریق مخاطب علاوه بر این‌که با دیدن آیکونی زیبا و جذاب تشویق به بازکردن صفحه برنامه می‌شود، تصویری از محتوا و کاربرد برنامه در ذهن خود می‌سازد. هم‌خوانی این برداشت ذهنی و توضیحاتی که در صفحه برنامه مشاهده خواهد شد، تأثیر مثبتی در ذهن مخاطب و تصمیم وی برای نصب برنامه می‌گذارد. برای تأثیرگذاری هر چه بیشتر آیکون در مخاطب بهتر است از به کار بردن موارد زیر پرهیز کنید:

  • چندین عنصر بصری تو در تو و ریز
  • وجود جزئیات زیاد (این‌ کار علاوه‌بر نمود بصری نامناسب، منجر به ناواضح شدن آیکون در اندازه‌های کوچک خواهد شد.)
  • استفاده از عکس و اسکرین‌شات‌های برنامه
  • نوشتار زیاد

آیکون چیست و چه اهمیتی دارد؟

نوشتار

در طراحی آیکون بهتر است از به کار بردن عبارات و کلمات زیاد پرهیز کنید؛ زیرا علاوه بر از دست رفتن زیبایی بصری آیکون، وضوح و خوانایی آن در ابعاد کوچک نیز از بین خواهد رفت. عدم استفاده از عبارات و نوشتاری که با فونت‌های معمول نوشته شده‌اند، منجر به طراحی آیکون زیباتر و موفق‌تری خواهد شد. تنها در صورتی از کلمه در آیکون خود استفاده کنید که به شکل حرفه‌ای و در قالب لوگو تایپ طراحی شده باشد.

آیکون چیست و چه اهمیتی دارد؟

اندازه

دستگاه‌های اندرویدی دارای صفحه نمایش‌هایی با ابعاد و تراکم متنوع هستند؛ بنابراین لازم است آیکون برنامه‌تان را در اندازه‌های مختلف طراحی کنید تا در دستگاه‌های گوناگون با کیفیت مناسب و یکسانی مشاهده شود. برای این کار باید آیکون خود را در اندازه ۵۱۲*۵۱۲ پیکسل طراحی کرده و سپس با استفاده از برنامه‌های گرافیکی و یا سایت‌های تولید آیکون (Icon Generator) آیکون را به اندازه‌های ۱۹۲*۱۹۲ ، ۱۴۴*۱۴۴ ، ۹۶*۹۶ ، ۷۲*۷۲ و ۴۸*۴۸ پیکسل تبدیل نمایید.

همان‌طور که در Material Design گوگل در بخش نحوه طراحی و ساخت آیکون برنامه‌ها آمده است، شما می‌توانید در قالب اشکال اصلی دایره، مربع و مستطیل آیکونی زیبا و متناسب طراحی نمایید. اندازه مناسب برای این چهار شکل اصلی در تصویر زیر ذکر شده است:

آیکون چیست و چه اهمیتی دارد؟